TECHNOLOGICAL RESEARCH AT THE ANTONIO JOSÉ DE SUCRE UNIVERSITY INSTITUTE OF TECHNOLOGY AND THE SPECIAL UNDERGRADUATE WORKBOOK

Main Article Content

José Alexander Peñaloza Pérez

Abstract

This essay analyzes a set of ideas concerning technological research, particularly at the “Antonio José de Sucre” University Institute of Technology (IUTAJS). It reflects on how Special Degree Projects are structured, aligning them with public policies and the needs of the productive sector. The discussion explores the methodology of technological research as a process within the Special Degree Project (TEG), identifying its normative elements and the stages of the research process from a broader technological perspective. It is highlighted that this type of research transcends the classic division between theory and practice, becoming an epistemological approach focused on creating applied knowledge with direct social impact. The conclusions emphasize the necessity of establishing a consistent and flexible normative framework, thereby ensuring academic quality and relevance. The TEG Manual is positioned as a key tool for systematizing research processes. In sum, technological research is established as a strategic modality that integrates academic training, applied research, and social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section

FORO CIENTÍFICO–TECNOLÓGICO Y DE INNOVACIÓN

Author Biography

José Alexander Peñaloza Pérez, Instituto Universitario de Tecnología “Antonio José de Sucre” (IUTAJS)

Profesor egresado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), con categoría Agregado y dedicación exclusiva. Es Magister en Orientación Educativa, Diplomado en Investigación Educativa y Profesor en Educación Integral. Actualmente se desempeña como Coordinador Nacional de Asesoría Académica de la UPEL. Tiene 35 años de experiencia docente, destacándose en roles como Coordinador de Núcleo Escolar Rural, Personal Técnico en proyectos educativos (UNESCO, Minigranjas Escolares), y cargos académicos en la UPEL (Coordinador de Asesoría Académica y Jefe de Evaluación Estudiantil). Con habilidades en: Tecnopedagogía, entornos virtuales, inteligencia artificial aplicada a la educación y a la investigación, evaluación educativa, y orientación educativa. Domina el diseño de materiales digitales, creación de videos tutoriales, y el uso de redes sociales como ambientes educativos. Con especial interés en la lectura (poesía, investigación educativa), los deportes (voleibol, baloncesto) y la formación continua. Destacado por su creatividad, adaptabilidad, resiliencia, y capacidad de innovación en entornos digitales, así como por sus habilidades interpersonales y mediación de conflictos.